Vyhodnocení Programu podpory filmovému průmyslu

08.08.2011: EEIP zpracovalo pro Ministerstvo kultury evaluaci přínosů a nákladů Programu podpory filmovému průmyslu.

EEIP zpracovalo pro Ministerstvo kultury evaluaci přínosů a nákladů Programu podpory filmovému průmyslu. Hodnocení bylo provedeno na základě vybraných rozpočtů podpořených filmů ve druhém pololetí roku 2010. Evaluace byla schválena Vládou ČR.

V rámci zpracování dokumentu „Vyhodnocení Programu podpory filmového průmyslu za rok 2010“ byla provedena evaluace ekonomických přínosů a nákladů spojených s touto podporou. Ekonomické propočty přínosů podpory filmovému průmyslu a metodologie k nim byly vypracovány společností EEIP a jejich cílem je vyhodnotit, do jaké míry naplnil během prvního půl roku fungování Program podpory filmovému průmyslu očekávání MK – respektive zda se potvrzuje předpoklad o pozitivních dopadech podpory na české veřejné rozpočty a obecně na českou ekonomiku. Hodnocené body byly zejména následující:

Zvýšení zájmu zahraničních produkcí o natáčení v České republice Pozitivní čisté přínosy pro veřejné rozpočty Přínosy pro propagaci České republiky Vliv exportu služeb v oblasti filmového průmyslu na konkurenceschopnost

Výsledky studie ukázaly pro rok 2010 následující informace:

Průměrná hodnota odhadu čistých příjmů veřejných rozpočtů ve výši 5,5% z objemu českých nákladů zahraničních koprodukcí a filmu Lidic (a tedy i střední hranice celkového odhadu čistých přínosů ze zavedení Programu podpory filmovému průmyslu v ČR včetně zohlednění faktu, že některé české filmy by se natočily i bez podpory – viz výše) činí 32 414 874 Kč, což odpovídá čistému výnosu z podpory, resp. návratnosti, ve výši cca. 18,2%. Natáčení zahraničních filmů v ČR má pozitivní synergické efekty s podporou turismu do České republiky v zahraničí. Například indický film Rockstar vyvolal v Indii velmi pozitivní ohlas, takže na něm chce indická pobočka Czechtourismu v Dillí postavit celou svou reklamní kampaň (což znamená pro ČR mimo jiné výraznou úsporu na nákladech na marketing). Indické cestovní kanceláře již připravují pro indické turisty výlety po stopách filmu Rockstar – což bude přínosem pro české hrady a zámky a další lokace, které se ve filmu objevily – např. Liberec, Loučeň, Sychrov, Karlštejn nebo Ostré u Úštěka, čímž dojde k propagaci regionální turistiky. Natáčení filmu Mission Impossible 4 v Praze s Tomem Cruisem v hlavní roli dostalo ČR na několik dní na stránky a weby řady významných zahraničních médií – a tedy zviditelnilo ČR v dobrém smyslu po celém světě (reklama, jakou by ČR nebylo schopno zaplatit); následující Google statistiky ilustrují měřitelné navýšení online informací o Praze a ČR: na dotaz „Tom Cruise Prague“ najde Google 478 000 odkazů, což je 1,7% odkazů, které Google najde v případě, kdy je zadáno pouze heslo „Prague“, na dotaz „Tom Cruise Czech Republic“ najde Google 573 000 odkazů, což je 0,5% všech odkazů, které se objeví při zadání hesla „Czech Republic“, o natáčení v ČR psal Tom Cruise na svém účtu Twitter, který sleduje pravidelně více než 1 milion uživatelů z celého světa, rovněž pochvalné vyjádření o Praze publikované na oficiálním webu Toma Cruise  mělo pozitivní dopad na propagaci Prahy a ČR v zahraničí. Pro konkurenceschopnost ČR se jeví jako významné, aby do budoucna byla schopna exportovat sofistikované služby (jimž jsou mj. i služby filmové produkce), které nyní tvoří pouze malý podíl z jejího celkového exportu služeb (např. koprodukce filmu Rockstar byla vývozem high-end služeb do Indie). Služby spojené s filmem vždy patřily mezi komparativní výhody ČR. Podpora filmovému průmyslu je tedy v souladu se snahou České republiky o zvyšování konkurenceschopnosti na evropských i mimoevropských trzích.

Případné dotazy a komentáře je možné směřovat na Janu Chvalkovskou (jana.chvalkovska@eeip.cz).