Praktický seminář EEIP o fúzích a akvizicích pro TOP manažery

12.07.2011: Petr Teplý a Vojtěch Mravec prezentovali trendy v oblasti fúzí a akvizic (M&A) pro finanční manažery v rámci semináře IIR Management Education.

Dne 12.7.2011 během semináře nesoucího název „Fúze & Akvizice: Strategie-Transakční Proces-Integrace“ vystoupili Petr Teplý a Vojtěch Mravec se svojí prezentací na téma „Fúze & Akvizice“, ve které se zabývali minulými, současnými i budoucími trendy v oblasti M&A v ČR i ve světě. Prezentace byla rozdělena na šest hlavních částí: i) Hlavní typy transakcí a celosvětové trendy, ii) Motivace fúzí a akvizic, iii) Hlavní aktéři a institucionální prostředí, iv) Faktory úspěchu a neúspěchu transakcí, v) Fáze transakčního procesu a vi) Důležitost due diligence.

TOP 10 závěrů studie:

1) V současnosti dochází k vyšší M&A aktivitě v globálním měřítku (M&A jsou výrazně cyklické)

2) Roste úloha „alternativních“ investorů typu private equity, hedžových fondů a suverénních fondů

3) Privatizace se stávají důležitou součástí M&A (v roce 2010 celosvětový objem privatizací dosáhl 213 mld. USD)

4) V EU se dá očekávat nárůst privatizací například v Polsku a taktéž bankrotujících zemích PIIGS (Portugalsko, Irsko, Itálii, Řecko a Španělsku)

5) V ČR mezi hlavní rizika podnikání patří regulace a shoda se zákonnými požadavky (compliance), což negativně atraktivitu ČR pro investory a rovněž domácí M&A aktivity

6) V roce 2010 došlo v ČR k výraznému poklesu M&A aktivit relativně i absolutně

7) Mezi atraktivní odvětví v ČR patřil průmysl, služby, energetika a retail, lze očekávat i jejich atraktivitu v budoucnu (dále i farmacie a zdravotnictví)

8) Mezi hlavní překážky úspěchu M&A patří podcenění lidského kapitálu (zejména neslučitelné kultury, ztráta klíčových talentů a konflikt manažerských stylů)

9) V případě prodeje problémových aktiv a firem nemusí vždy hrát nejdůležitější roli cena, nýbrž například i záruka na dokončení započatých projektů firmy v problémech

10) V rámci procesu due diligence je třeba důkladně vyhodnotit i mimorozvahové či potenciální závazky analyzované firmy.