Úspěšně jsme dokončili RIA k návrhu zákona o sportu
25.02.2025: V roce 2024 jsme zpracovali kompletní Hodnocení dopadů regulace a závěrečnou zprávu RIA k návrhu zákona o podpoře a některých vztazích ve sportu a o změně souvisejících zákonů („zákon o sportu„).
Výchozí premisou pro vytvoření komplexního zákona o sportu byla skutečnost, že stávající stav české legislativy neodpovídá současným potřebám sportovního hnutí. V některých oblastech legislativní vymezení sportu stále chybí a v jiných oblastech zase stávající předpisy vytvářejí pro rozvoj sportu bariéry nebo vedou k nepřiměřené administrativní zátěži zejména pro malé neprofesionální spolky.
Záměr vychází z vládní Koncepce podpory sportu 2016-2025 (Sport 2025), jež byla schválena vládou ČR již v roce 2016. Základem je vytvoření jasného legislativního rámce, který by řešil nejenom finanční podporu, ale komplexně postavení sportu v ČR – například o postavení dobrovolníků, kteří se ve sportu pohybují a jsou často vystaveni neúměrným rizikům plynoucím z jejich činnosti, dále o zdravotní péči a prevenci v této oblasti či podmínky pro organizování mezinárodních akcí na území republiky.
Mezi obecné cíle navrhovaného zákona o sportu patří:
- Zastavit pokles tělesné zdatnosti dětí a mládeže – Zdatnost je základním předpokladem zvládat pohybové zatížení i stres. Je výsledkem dlouhodobé péče o své tělo. Současné studie ukazují na špatný současný stav populace zejména dětí a mládeže, ale i negativní trendy. Nízká zdatnost spolu s nízkou úrovní pohybové gramotnosti a případně obezitou jsou základní faktory záporného vztahu ke sportu, kdy sport dětem nepřináší obvyklé potěšení, ale vytváří z něj činnost příliš náročnou a neoblíbenou. Je třeba vynaložit obrovské úsilí a vytvořit programy, které pomohou zvrátit tyto trendy.
- Zvyšovat úroveň pohybové gramotnosti – Nedostatkem pohybu a adekvátních podnětů při vedení dětí klesá úroveň pohybové gramotnosti dětí a mládeže, čímž se stává sport aktivitou náročnou a méně vyhledávanou. Rozvoj pohybové gramotnosti je jedním ze základních úkolů všech oblastí sportu bez ohledu na jejich specifické cíle. Společným cílem je zásadně navýšit pohybové aktivity populace a zejména u dětí rozvíjet co nejvíce sportovních dovedností, což je základní podmínkou budoucího výběru sportu a různorodosti volnočasových nebo kondičních pohybových aktivit.
- Přispět k zastavení růst nadváhy a obezity u dětí a mládeže – Bez této ambiciózní priority si nelze sportovní politiku představit. Obezita je důsledkem současného životního stylu a právě výchova ke sportu, pravidelný pohyb, dodržování životosprávy jsou hodnoty, k nimž by učitelé, trenéři i instruktoři měli sportovce vést a v dlouhodobém horizontu tak dosáhnout změn. Výchovná role sportu a tělesné výchovy u dětí a mládeže jako řízená a organizovaná činnost, jako celoživotní aktivita, která má vyšší cíle než jen změnit tělo, má potenciál trvale ovlivnit životní styl. Klub ve smyslu někam patřit, najít někde oporu a pomoc, s někým sportovat je významnou součástí boje proti hypokinezi.
- Konkurenceschopnost sportovní reprezentace ČR – Česká republika má velkou sportovní tradici, očekávání veřejnosti směrem k opakovanému zisku medailí jsou vysoká. Role propagace ČR prostřednictvím sportovních úspěchů je nenahraditelná. Příprava talentované mládeže a reprezentace jsou spojené nádoby. V následujícím období je žádoucí takový systém inovovat (např. rozšířit tréninkové akademie) a řešit problémy, na které poukázaly analýzy: vědecko-metodický servis, odbornost trenérského vedení, šíře realizačních týmů, kategorie 19-23 a přechod sportovců na VŠ, inovace systému víceletých sportovních gymnázií apod.). K zabezpečení sportovní reprezentace neodmyslitelně patří i systém zdravotního zabezpečení vrcholových sportovců.
Cílem je vytvořit nový zákon o sportu, který bude obecný a bude obsahovat zákonné zmocnění příslušnému ministerstvu vydat prováděcí předpis k zákonu o sportu s podrobnými ustanoveními.